Αγωνιστικός προσανατολισμός (Orienteering): ένα χρήσιμο εργαλείο στην εκπαίδευση για την αειφορία

Θέμα: «Πρόσκληση σε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών»

Το 4ο ΠΕΚΕΣ Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, οι Διευθύνσεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δια των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων των Νομών Σερρών και Κιλκίς και τα Κέντρα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (νυν ΚΕΑ) Ποροΐων και Κιλκίς συνδιοργανώνουν ημερίδα με θέμα:

«Αγωνιστικός προσανατολισμός (Orienteering): ένα χρήσιμο εργαλείο στην εκπαίδευση για την αειφορία»

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 14.00-17.00 μ.μ. στο 1ο Λύκειο Σερρών (για την πραγματοποίησή του, θα αξιοποιηθούν και οι εγκαταστάσεις του γειτονικού 5ου Δημ. Σχολείου Σερρών).

Βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί που θα το παρακολουθήσουν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές στην περιοχή που δραστηριοποιούνται, στους συναδέλφους τους, στους μαθητές και στους γονείς των μαθητών τους.

Στόχος του σεμιναρίου είναι να γνωρίσουν το Orienteering στην πραγματική του διάσταση (ξέχωρα από γεωγραφία, γεωμετρία, φυσική αγωγή, κυνήγι χαμένου θησαυρού, παιγνίδια με πυξίδα, κλπ) και να έχουν γνωρίσει τα παιδαγωγικά (όχι γνωστικά μόνο) οφέλη που πηγάζουν απ’ αυτό. Επίσης να αποκτήσουν υλικό, ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν παρουσίαση του αγωνίσματος στην περιοχή τους, να μπορούν να υλοποιήσουν ένα ετήσιο πρόγραμμα με σχετικό θέμα, καθώς και να μπορούν να σχεδιάζουν έναν ασφαλή αγώνα Orienteering για τους μαθητές τους.

Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει ένα θεωρητικό μέρος και ένα βιωματικό στο πλαίσιο του οποίου οι συμμετέχοντες θα οργανώσουν, θα προετοιμάσουν και θα βιώσουν μια τυπική δράση αγωνιστικού προσανατολισμού.

Ενδεικτικό πρόγραμμα

14.00-14.30 μ.μ. Εισαγωγή στον αγωνιστικό προσανατολισμό, Βασίλης Χορτομάρης

14.30-14.45 μ.μ. Εφαρμογές του αγωνιστικού προσανατολισμού στην εκπαίδευση, Ελευθερία Τσολάκη

14.45-15.30 μ.μ. Εισαγωγικές δράσεις αγωνιστικού προσανατολισμού στο σχολικό περιβάλλον / βιωματικό εργαστήριο, Βασίλης Χορτομάρης & Ιωάννα Μερτζανίδου.

15.30-16.45 μ.μ. Σχεδιασμός και πραγματοποίηση δράσης αγωνιστικού προσανατολισμού στη σχολική αυλή. Βασίλης Χορτομάρης & Ιωάννα Μερτζανίδου.

16.45-17.00 μ.μ. Πρόταση συμμετοχής στην υλοποίηση του 1ου

Μαθητικού Συνεδρίου με θέμα:

«ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΖΟΜΑΙ στους δρόμους της

αειφορίας», Σαριβασιλείου Χαράλαμπος ΣΕΕ Φυσικής

Αγωγής, Σταμπολίδης Νικόλαος, ΣΕΕ Εκπαίδευσης για

την Αειφορία.

Στο πλαίσιο του Μαθητικού Συνεδρίου, προβλέπεται να υλοποηθούν βιωματικές δραστηριότητες στις σχολικές μονάδες με ομάδες μαθητών/τριών σε συνεργασία με την/τον εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδας. Συνεργάτες των βιωματικών δράσεων θα είναι ο Νίκος Σταμπολίδης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου για την Εκπαίδευση για την Αειφορία, ο Χαράλαμπος Σαριβασιλείου, ΣΕΕ για τη Φυσική Αγωγή η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Ποροΐων, οι υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων των δύο διευθύνσεων (Πούλιος Ιωάννη & Σοφία Ευθυμιάδου), η εκπαιδευτικός ΠΕ11 Ιωάννα Μερτζανίδου, και ο Βασίλης Χορτομάρης, πολιτικός μηχανικός και χαρτογράφος orienteering.

Οι δράσεις για τον προσανατολισμό μπορούν να ενταχθούν σε όλα τα προγράμματα των σχολικών δραστηριοτήτων, τους διαγωνισμούς π. χ. Επιχειρείν, του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, Μια Νέα Αρχή για το ΕΠΑΛ, διαγωνισμού πληροφορικής, και οποιαδήποτε άλλη δράση που εντάσσεται σε εθνικά ή τοπικά προγράμματα.

Την ημερίδα μπορούν να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων).

Όσοι εκπαιδευτικοί επιλέξουν να το παρακολουθήσουν, παρακαλούνται να συμπληρώσουν την παρακάτω ηλεκτρονική φόρμα ως και την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019.

https://goo.gl/forms/woRVRQHCzCSiz7eu1

Εκ μέρους του Οργανωτικού Συντονιστή του 4ου ΠΕΚΕΣ Περιφερειακής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας. Χρήστου Πράμα, ΣΕΕ ΠΕ70

Των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου του 4ου ΠΕΚΕΣ

Χαράλαμπος Σαριβασιλείου, ΠΕ11, ΣΕΕ Φυσικής Αγωγής

Νικόλαος Σταμπολίδης, ΠΕ04.01, ΣΕΕ Εκπαίδευσης για την Αειφορία

Λίγα λόγια για τον αγωνιστικό προσανατολισμό

Πληροφορίες : 1) https://orienteering.org και http://worldorienteeringday.com

2) Προσανατολισμός στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μακρινίτσας, Δεκέμβριος, 2007

Ο αγωνιστικός προσανατολισμός είναι το άθλημα – δραστηριότητα που συνδυάζει την σωματική άσκηση, όπως το τρέξιμο ή το περπάτημα, την ποδηλασία βουνού ή την χιονοδρομία αντοχής, με την ικανότητα πλοήγησης σε συγκεκριμένη διαδρομή με την χρήση χάρτη και πυξίδας. Είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην βόρεια Ευρώπη και πρωτοεμφανίστηκε στις σκανδιναβικές χώρες το 1900 περίπου. Ο σκοπός του είναι η εύρεση, με προκαθορισμένη σειρά, των σημείων ελέγχου μέσα στην διαδρομή και η επιστροφή στο σημείο τερματισμού. Είναι το άθλημα που συνδυάζει τον συναγωνισμό και την αναψυχή εξίσου καθώς είναι διασκεδαστικό για όλες τις ηλικίες. Αποκαλείται συχνά το σπορ της οικογένειας και διοργανώνονται αγώνες τακτικά σε όλη την Ελλάδα. Συνήθως υπάρχουν ποικίλες διαδρομές διαθέσιμες για διαφορετικές απαιτήσεις, όπως για αρχάριους με μήκος μικρότερο των 2km περίπου αλλά και έως 15km για όσους έχουν εμπειρία και καλή φυσική κατάσταση. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερος εξοπλισμός ώστε να ξεκινήσει κάποιος. Ρούχα και παπούτσια θα πρέπει να είναι κατάλληλα αναλόγως εποχής. Η πυξίδα δεν είναι απαραίτητη για τους αρχάριους. Ο προσανατολισμός είναι το ιδανικό άθλημα που βελτιώνει την υγεία, την φυσική κατάσταση και διεγείρει τις νοητικές ικανότητες εξίσου των παιδιών και των ενηλίκων. Τα παιδιά ωφελούνται με ποικίλους τρόπους αποκτώντας διαφορετικές ικανότητες όπως: ανεξαρτησία, λήψη αποφάσεων, παρατηρητικότητα και αυτοεκτίμηση στο φυσικό περιβάλλον.

Ο σχολικός προσανατολισμός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει το σχολείο να επιτύχει τους εκπαιδευτικούς και παιδαγωγικούς του στόχους προσελκύοντας ταυτόχρονα μια μελλοντική γενιά προσανατολιστών. Το παιχνίδι προσανατολισμού στον γνώριμο αύλειο χώρο του σχολείου είναι ασφαλές για τους μαθητές. Οι πολλές λεπτομέρειες, οι συνεχείς αλλαγές κατεύθυνσης και η συχνή ανατροφοδότηση όταν οι μαθητές βρίσκουν τα πορτοκαλί – άσπρα σημεία ελέγχου τους παρέχουν κάποιες πολύ καλές εκπαιδευτικές εμπειρίες. Όταν επιλέγουν τις διαδρομές ανάμεσα στα σημεία ελέγχου, αποκτούν δεξιότητες ανάγνωσης χάρτη, κατανόηση του χώρου και ικανότητα λήψης αποφάσεων. Τα λάθη μπορούν να διορθωθούν και η μάθηση ενισχύεται. Για να μάθει κανείς τον προσανατολισμό με γρήγορο και απλό τρόπο, το παιχνίδι προσανατολισμού σε αστικό περιβάλλον (πάρκο, αυλή σχολείου) είναι προτιμότερο από τον προσανατολισμό στο δάσος.